Thursday, April 2, 2009

PERMASALAHAN REMAJA


Isu permasalahan moral dikalangan remaja saban hari membimbangkan negara. Permasalahan remaja ini telah pun berlaku dari zaman saya bersekolah lagi tetapi tidaklah sehangat pada alaf ini. Sepanjang tempoh saya menuntut di sekolah, belum pernah berita guru di pukul pelajar, buli atau salah laku pelajar terpampang di media cetak atau elektronik. Saya akui, telah terdapatnya kes salah laku pelajar, tetapi ianya masih pada tahap terkawal.

Diantara permasalahan yang dihadapi remaja ialah gejala ponteng sekolah, melepak, lumba haram, menghisap gam, menonoton video lucah, mengambil minuman beralkohol dan yang paling menggoncangkan seluruh lapisan masyarakat adalah ada segelintir remaja yang mengamalkan hubungan seks bebas.

Remaja pada masa kini adalah pewaris kepimpinan pada masa akan datang. Seabad, atau sealaf yang akan datang bukanlah beratus-ratus tahun lagi ianya hanyalah sekitar 10 tahun yang akan menjelang. Jika permasalahan ini tidak di bendung dari sekarang, siapakah yang akan mencorak negara???

1 comment: